درباره موضع اشتباه اسماعیل بخشی علیه اپورتونیسم و تخریب شخصیت ـ سیاوش دانشور

بدنبال استوری اسماعیل بخشی موجی از برخورد زشت، غیر مسئولانه و فرقه ای علیه وی شروع شده است. این برخوردها و سطح نازل آن توسط کسانی صورت میگیرد که خودشان در سیاست نقش مهمی ندارند و عمدتا فعالان ویرچووال هستند و به نظر میرسد فرصتی برای تسویه حسابهای شخصی یافته اند.

از نظر من موضع اسماعیل بخشی و توضیحش اشتباه است و یحیی السنوار و حماس و به طریق اولی حزب الله و نصرالله و رئیس شان جمهوری اسلامی هیچ ربطی به مبارزه برحق برای حل مسئله فلسطین ندارند. اینها اجزای متشکله یک جنبش بورژوائی و ارتجاعی به نام اسلام سیاسی هستند که برای قدرت و حکومت خود تلاش میکنند و در دوره سلطه ننگین شان در ایران و غزه و لبنان جنایتهای عظیمی علیه مردم محروم و مخالفین سیاسی مرتکب شده اند. اسماعیل بخشی یک رهبر کارگری است، متخصص سیاست خارجی و سیاست جهانی و تئوریها و جنبش ها نیست. او و دیگر رهبران کارگری مثل هر کس دیگری از جمله فعالین کمونیست و انقلابی اشتباه هم میکنند. تلاش برای زدن وی و صدور فتوای های پوک “باطل شد”، “به لجنزار سقوط کرد” و رفتارهائی از این دست، نه از رادیکالیسم نویافته بلکه از سر دشمنی و بعضا رقابت شخصی است.

بین اشتباه سیاسی و تاکتیکی تا سقوط و ملحق شدن به کمپ دشمن فاصله زیادی هست. به نظر من موضع اسماعیل بخشی اشتباه است اما او همچنان یک رهبر معتبر کارگری و یک سازمانده موثر است که بیشتر منتقدینش روی هم یکصدم کار وی را تاکنون نتوانسته اند انجام دهند.

شیوه برخورد با رهبران کارگری و عناصر مهم جنبش طبقه کارگر با شیوه برخورد به خرده بورژوای ناراضی و دم دمی مزاج و فلان روشنفکر که آگاهانه سیاستهای دفاع از بخشی از بورژوازی را فرموله میکند تفاوت اساسی وجود دارد. بخشی با اعتصاب و سازماندهی و شورا و دفاع از حقوق برابر انسانها شناخته شده است. بخشی برای این فعالیتها زندانی و شکنجه و از کار اخراج و از نان خوردن محروم شد. محور مقاومتی هوادار جمهوری اسلامی اما از رانت حکومت استفاده میکند تا علیه اسرائیل شعار دهد و پرسوناژ امام حسین و چگوارا را در سیمای السنوار بازسازی کند. اسماعیل بخشی هیچ سنخیتی با جمهوری اسلامی و حماس و امثالهم و همینطور هیچ سنخیتی با ناسیونالیسم و سلطنت و دفاع از بورژوازی نداشته و تاکنون چنین علائمی را بروز نداده است. برخورد غیر مسئولانه با وی تنها نشان لاقیدی سیاسی گوینده اش در قبال جنبش کارگری و رهبران عملی آنست. میتوان نظر اسماعیل بخشی را صمیمانه نقد کرد، هشدار داد، تناقضش را با منافع کارگر و تاریخ و عملکرد خود وی و نظر هم اکنونش گفت. اما تخریب وی به بهانه یک موضعگیری اشتباه و واکنش اولیه اش در قبال نحوه مرگ السنوار موجبی برای این ترور شخصیت نیست. آدمهای زیادی هستند که در مقاطعی اشتباه کردند. یک فرد مسئول از اشتباه اسماعیل بخشی نگران و برای رفع آن تلاش میکند و نه با روشهای اپورتونیستی به تخریب یک چهره کارگری خوشنام بپردازد.

سیاوش دانشور

٢٠ اکتبر ٢٠٢٤

About admin

Check Also

در دفاع از اسرائیل ترمز بریده اند! اتهام پرو رژیمی به اسماعیل بخشی ـ آذر ماجدی

اسماعیل بخشی اخیرا در محکومیت نسل کشی در فلسطین و جنایات اسرائیل، در متن کوتاهی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *